Naar aanleiding van het besluit tot sluiting van een groot deel van de detailhandel ontvangt de FGZ begrijpelijkerwijs veel vragen.
De FGZ staat in nauw contact met zowel de overheid als met VNO-NCW en MKB Nederland. De FGZ heeft voorafgaand aan de toespraak van minister-president Rutte suggesties aangedragen over zaken als verkoop, reparaties, ophalen van bestellingen en private shopping. Ook vandaag, 15 december 2020, heeft het team van de FGZ alles op alles gezet om duidelijkheid te verkrijgen over de genomen maatregelen.

Wat is wel en wat is niet toegestaan?

  • Verkoop van goederen in de winkel is niet toegestaan.
  • Online verkopen van goederen is wel toegestaan, maar de goederen mogen niet afgehaald worden door de klant. Een afhaalmogelijkheid creëren is dus niet toegestaan.
  • Bezorging van goederen is wel toegestaan.
  • Het aannemen en teruggeven van reparaties (in uw winkel/atelier) is wel toegestaan. Houdt u dan uiteraard wel aan de basisregels; handhygiëne, mondkapje, 1,5 meter afstand!
  • Private shopping op afspraak in de winkel is niet toegestaan. Ook al is de winkel of het atelier uitsluitend voor 1 persoon geopend, verkoop in de winkel is niet toegestaan.
  • Alle maatregelen zijn erop gericht de mobiliteit en de contactmomenten te beperken. Wij begrijpen dat dit voor vele van u een lastige en zware periode kan zijn. Neem contact op met uw collega’s en wissel uw ervaringen en tips uit! Help elkaar deze moeilijke tijd door.

Denk in deze periode voorbij uw winkel en kijk wat u digitaal kunt ondernemen. U kunt bijvoorbeeld videobellen met uw klanten voor een online private shopping moment of foto’s van etalages, vitrines en populaire cadeau-artikelen mailen aan uw vaste klanten met het aanbod om ze te bezorgen. Houdt u wel te allen tijde uw veiligheid in het oog!

Klik hier voor meer informatie over het coronavirus en winkelen.

Als u discussie krijgt met handhavers over het feit dat u open bent als locatie voor reparatie en onderhoud, dan adviseren wij u hen te wijzen op de toelichting bij de Tijdelijke regeling maatregelen covid-19. Klik voor de regeling hier. De relevante passages zijn geel gearceerd. Of klik hier voor meer informatie op rijksoverheid.nl (locaties voor reparaties en onderhoud van consumentenartikelen bij winkels mogen open blijven).

Adviestekst op uw winkelruit

Indien u open blijft voor reparatie en onderhoud, dient u dit zorgvuldig te communiceren. Wij adviseren u om bijvoorbeeld de volgende tekst op uw winkelruit te plaatsen en op uw website en social media-kanalen:

  • Wij zijn geopend voor onderhoud en reparatie van uw sieraden en uurwerken.
  • Verkoop in de winkel is op dit moment helaas niet toegestaan.
  • U kunt wel bij ons bestellen (per telefoon, e-mail of via onze website) of een afspraak maken voor een online adviesgesprek.
  • Wij bezorgen in de regio (in overleg) zodat u uw aankopen nog voor de kerstdagen in huis heeft.

Aanvragen NOW 3.1

Ondernemers kunnen met de Tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid (NOW) een groot deel van hun loonkosten vergoed krijgen als ze verwachten ten minste 20% omzet te verliezen. Vanaf 1 april 2021 moet sprake zijn van een omzetverlies van ten minste 30%.

Het loket om NOW 3.1 aan te vragen (tijdvak oktober – december) wordt in verband met de door de overheid verplichte sluitingen per 15 december heropend van dinsdag 15 december tot en met 27 december.

Bij andere vragen over de financiële regelingen kunnen bedrijven kijken op https://www.rijksoverheid.nl/steunpakket of op de website van de Kamer van Koophandel: kvk.nl/corona.