Juweliers kunnen intekenen!

Op de najaarseditie van de Retailbeurs Jewels & Watches lanceerde goudsmid en designer Bas Verdonk een bedelarmband die hij in samenwerking met Marco Borsato ontwierp voor War Child. Juweliers die War Child een warm hart toedragen kunnen inschrijven en de War Child Bracelet in hun collectie opnemen.

Hun liefde voor War Child bracht Bas Verdonk, Marco Borsato en Ernst Suur (director marketing en fundraising bij War Child) op het idee een armband te ontwerpen die letterlijk en figuurlijk een band voor het leven kan zijn.

Verhaal
“Dag in dag uit vertel ik het verhaal over War Child”, zegt Marco tijdens de presentatie van de War Child Bracelet op de beurs. “Omdat het verteld móet worden. Het gaat om miljoenen kinderen die allemaal een naam hebben maar niet in staat zijn te spreken over het onrecht dat hen wordt aangedaan. Een kind hoort niet thuis in de oorlog, nooit.”
Bas vult aan: “Wij hebben het in Nederland zo goed. Onze kinderen kunnen worden wat ze willen, dat lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. De verhalen van Marco raakten mij. Toen kwam het idee voor de armband en in no time waren we aan het tekenen. Voor het vervaardigen van de armband kreeg ik een mooie groep bij elkaar, waaronder René Verhoeven, meester in het 3D-tekenen, Bas Stijnis voor de schakels en de Vakschool Schoonhoven die zich inzet voor de afwerking.”

Gesmolten wapens
De armband bestaat uit schakels gemaakt van gerecycled zilver. De schakels staan symbool voor het bundelen van krachten. Eén schakel in de armband wordt gemaakt van staal verkregen door het smelten van wapens uit oorlogsgebieden. Het is de bedoeling dat de komende jaren meerdere ambassadeuren van War Child bij het project worden betrokken die een bedel voor de armband ontwerpen. De eerste bedel komt van de hand van Marco en staat voor peace, love & music. Gedurende de komende vijf jaar zullen per jaar twee bedels uitgebracht worden.

Commitment
Marco: “Hoe mooi zou het zijn als we de wapens letterlijk en figuurlijk uit de strijd halen, het metaal gebruiken voor onze armband zodat dat nooit meer gebruikt kan worden als wapen. Ik wil daarom een beroep op de sieradenbranche doen en hoop dat jullie allemaal intekenen op dit fantastische initiatief. We vragen een commitment van een aantal jaren. We hebben de kinderen beloofd dat we niet voor de korte termijn helpen en dat is een belofte die nagekomen moet worden. Ik hoop dat ik op jullie kan rekenen!”

Geen druppel op de gloeiende plaat
“Elke euro is goed besteed”, benadrukt hij verder. “Het is geen mooi-weer-verhaal. War Child heeft niet voor niets jaren achtereen prijzen gewonnen voor transparantie. Onze methode wordt telkens verfijnd en is inmiddels zelfs wetenschappelijk onderbouwd en gevalideerd. Als de armband in de winkels een mooie plek krijgt, kunnen we tienduizenden kinderen helpen en dat is geen druppel op de gloeiende plaat. Ik ben regelmatig terug gegaan naar Oeganda en heb met eigen ogen de voorbeelden gezien van getraumatiseerde kinderen die opgegroeid zijn tot evenwichtige jongvolwassenen. Die nu meewerken aan stabiliteit in hun land, soms zelfs advocaat zijn geworden omdat ze vinden dat er rechten in hun land zijn die moeten worden nageleefd.“

Eenvoudig en transparant
Alle partijen zetten zich belangeloos in voor de productie van de armband, alleen de materiaalkosten worden berekend. De set bestaat uit twee armbanden en vier bedels die te koop zijn voor € 401 excl. btw. De winkelverkoopprijs is gelijk aan de inkoopprijs en 74% van de opbrengst gaat naar War Child. De overige kosten zijn voor het produceren van de sieraden. “Een eenvoudig en transparant verhaal”, vervolgt Bas. “Jullie verdienen er niet aan, maar er is veel te bereiken. Want als dit gaat zoals wij het willen, dan gaan er de komende jaren tienduizenden kinderen een opleiding volgen. Hoe mooi zou dat zijn!”

Intekenen
Via de QR-code kunt u intekenen om dealer te worden van de War Child Bracelet.
U kunt ook inschrijven via het intekenformulier op ondernemers.fgz.nl (ingevuld retourneren aan bas@basverdonkjewels.nl).