De Schatkamer van Nationaal Museum De Zwarte Tulp in Lisse krijgt een nieuwe ‘beheerder’. Juwelenhistoricus Martijn Akkerman wordt gastconservator en treedt daarmee in de voetsporen van actrice en zangeres Ellen ten Damme. De Schatkamer is vanaf 27 augustus tot en met 23 februari geopend voor het publiek.
Martijn Akkerman, onder meer bekend van het programma ‘Tussen Kunst & Kitsch’, voelt zich vereerd en kijkt verwachtingsvol uit naar de expositie waarbij vele vaak nooit getoonde kunstvoorwerpen in de schijnwerpers staan.
Met het inrichten van een schatkamer – waarin Bekende Nederlanders bij toerbeurt hun passie voor kunst en cultuur tonen – heeft Nationaal Museum De Zwarte Tulp een nieuw en bijzonder element toegevoegd aan de collectie. BN’ers kiezen kunstvoorwerpen uit (voornamelijk) particulier bezit die veelal verwijzen naar de bloembollencultuur. ,,Martijn Akkerman geeft, na Ellen ten Damme eerder, een extra dimensie aan ons museum’’, aldus het museumbestuur. De Schatkamer krijgt daarbij weer een luxueuze en verrassende inrichting.
De nieuwe gastconservator zelf bruist van enthousiasme. ,,Ik vond het een uitdaging om in collecties voorwerpen te zoeken die én het waard zijn om in de schatkamer te plaatsen én enig verband houden met de bollencultuur’’. Akkerman heeft eerst gezocht in zijn eigen verzameling en dat bleek al heel wat te zijn.
Te bewonderen zijn onder andere een zeventiende-eeuwse Delftse spaarpot met een opvallend motief van gestileerde tulpjes, een Hollandse tekening van een tulp uit diezelfde eeuw en een achttiende-eeuwse houten bord, beschilderd met bloemmotieven, waaronder een tulp. De juwelenhistoricus koos ook voor een Art Nouveau broche met briljanten en een parel in de vorm van een sneeuwklokje. Speciaal zijn voorts twee verschillende miniatuurportretjes van Madame de Pompadour. Madame De Pompadour zorgde omstreeks 1750 in Holland voor een hyacintenrage. De gastconservator: ,,De portretjes passen mooi bij een zeldzaam beschilderd aardewerken hyacintenbak, een bruikleen van het Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden.”
Andere bruiklenen werden verkregen uit particuliere verzamelingen en collecties van een aantal bekende antiquairs en kunsthandelaren. Slechts een willekeurige greep: een achttiende-eeuwse commode ingelegd met bloemmotieven, een beschilderd blikken versiering van een kachel uit diezelfde eeuw (oorspronkelijk afkomstig uit de beroemde Rothschild-collectie) en een Art Nouveau kandelaar in de vorm van een tulp. Akkerman putte ook uit de aan het museum verbonden kunstcollectie van ‘De Witte Zwaan’ met onder andere een achttiende-eeuwse tulpenvaas, een Fries Knottekistje en een collier in de vorm van een zwarte tulp van de hand van de uit Sassenheim afkomstige Truike Verdegaal.
,,Passend in het museum én bij mijn keuzes voor de Schatkamer’’, aldus de nieuwe gastconservator die ook een speciale audiotour heeft ingesproken.
Foto: Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden