Het Nederlandse sieradenmerk Ana Dyla deelt met grote trots mee dat het zich officieel een B Corp mag noemen. B Corps is een gemeenschap met meer dan 5.000 gecertificeerde bedrijven over de hele wereld, waaronder merken als Patagonia, Tony’s Chocolonely, Veja en Toms. Stuk voor stuk merken met een missie om een verandering teweeg te brengen. Het aanvragen van een B Corp certificering omvat veel stappen en een gedetailleerde bedrijfsbeoordeling.

Wat betekent B Corp-gecertificeerd?
Ana Dyla is wettelijk verplicht om rekening te houden met de impact van zakelijke beslissingen op werknemers, klanten, leveranciers, de gemeenschap en het milieu. De certificering gaat niet alleen over het delen van de supply chain en productie, maar over het bedrijf als geheel. Ana Dyla was zich als merk zijnde altijd al bewust van haar verantwoordelijkheid om goed te doen, maar een certificering als deze is voor het merk een kers op de taart, vertelt oprichter Hatice Tekin. “Deze externe erkenning betekent veel voor ons. De B Corp-beoordeling is gebaseerd op een puntensysteem, waarbij 80 punten de minimumvereiste is om gecertificeerd te worden en 200 punten de maximale score. We zitten momenteel op 89,7 punten, wat betekent dat er ruimte is voor verbetering en daar gaan we de komende jaren aan werken.”

Ana Dyla
“Eerlijke en duurzame sieraden van gerecycled zilver en goud. Een handgemaakte collectie zonder compromis. Dat is het Nederlandse label Ana Dyla. Ana is de letterlijke Arabische vertaling voor ‘Ik ben mij’. Dyla betekent ‘pure liefde’ in het Turks. Ana Dyla inspireert met een duurzame collectie voor een bewuster en vreugdevol leven”, aldus oprichter Hatice Tekin. De collecties van Ana Dyla worden op ethische wijze gemaakt in kleine ateliers in Anatolië, in het hart van Turkije.
Tekin richtte daarnaast in 2021 een Private Label Agency op, waarmee Ana Dyla andere bedrijven helpt bij de ontwikkeling van een eigen, duurzame sieradenlijn. “De ervaring en het netwerk dat we de afgelopen jaren opbouwden, zetten we nu ook in om andere merken en winkels te begeleiden en te ondersteunen in het gehele proces, van design tot productie. Om zo samen de wereld een klein stukje beter te maken.”

www.anadyla.com