In 2019 lanceerde goudsmid/ontwerper Bas Verdonk de War Child Bracelet, samen met War Child ambassadeur Marco Borsato. De leden van de bekende band Chef’Special, eveneens ambassadeurs van War Child, ontwierpen samen met Bas een speciale bedel voor de armband. De band kwam naar de Retailbeurs in september om erover te vertellen.

“We zijn trots dat we mee mogen doen aan deze mooie traditie die gestart is met Marco en onze eigen bedel hebben mogen maken”, zegt Joshua Nolet, leadzanger van Chef’Special. “Een superleuke bedel. Wie ‘m koopt draagt bij aan het werk van War Child en helpt zo kinderen die opgroeien in oorlogsgebied met het verwerken van trauma’s.”

Kwetsbare kinderen
“Toen War Child op ons pad kwam was het voor ons duidelijk dat dit dé organisatie was om onderdeel van te worden. Bij War Child gaat het om kwetsbare kinderen die veel angst en verdriet meemaken. Maar kinderen zijn jong en veerkrachtig, daar kun je met de juiste hulp veel mee bereiken. We zijn een paar keer naar een speciale basisschool in Tilburg geweest waar o.a. kinderen uit oorlogsgebieden met sport, spel en muziek geholpen worden hun angsten te overwinnen. Het is ongelofelijk wat dat voor deze kinderen doet. Je ziet ze weer kind zijn. We hebben zelfs samen met deze kinderen een nieuw nummer gemaakt, Samen zijn wij. Dat is zo gaaf geworden!”

Praatstuk
De armband is volgens Bas en Chef’Special een uitstekende manier om War Child onder de aandacht te brengen. Joshua: “Mensen dragen sieraden om iets uit te stralen, wie ze zijn en waar ze voor staan. Het verhaal achter de sieraden van War Child is een echte conversation starter.” En dat is goed, voegt Bas toe: “De War Child Bracelet is een praatstuk geworden. Er zijn rond de 160 juweliers die ‘m hebben liggen en zo’n vier à vijf keer per week het verhaal erachter – en dus het verhaal achter War Child – vertellen. Plus alle consumenten die ‘m dragen, die vertellen het verhaal ook keer op keer door. Dat is belangrijk. Onze branche is best een zakelijke branche die wel wat empathie kan gebruiken. Deze sieraden zijn pure empathie; geen enkele dealer verdient er ook maar iets aan. Alles gaat naar War Child. Ieder jaar komt er een bedel bij. Juweliers en edelsmeden in alle segmenten die de armband verkopen doen dat allemaal voor hetzelfde doel: War Child. Ook de studenten van Vakschool Schoonhoven zetten zich in; zij verzorgen de afwerking.”

Bijzondere lading
De mannen van Chef’Special hadden niet veel met sieraden. Joshua: “We droegen nooit sieraden. Maar bij dit sieraad kregen we een gevoel, ze hebben een bijzondere lading. De War Child Bracelet heeft een aantal schakels die gemaakt zijn van omgesmolten kalashnikovs. De wapens die daarvoor gebruikt zijn kunnen in elk geval nooit meer gebruikt worden als wapen!”

www.warchildbracelet.nl