De recente vondst van haar privé-archief, waaronder zilveren objecten, is de aanleiding voor de tentoonstelling Christa Ehrlich – Pionier in design. Van 13 mei t/m 28 augustus is de tentoonstelling te zien in Museum De Lakenhal in Leiden.

Ontwerper Christa Ehrlich, van oorsprong Oostenrijks, heeft de geschiedenis van Nederlands design verrijkt. In 1927 verhuisde ze naar Nederland en ontwierp ze baanbrekend modern tafelzilver bij de Zilverfabriek Voorschoten. In de jaren daarna zette ze een geheel eigen oeuvre neer met Weense invloeden.

Experimenteel en veelzijdig

Christa Ehrlich (1903-1995) maakte op jonge leeftijd naam in Wenen. Op haar 24e had ze al veel ervaring, kennis van trends en een internationaal netwerk en maakte ze de overstap naar Zilverfabriek Voorschoten (Van Kempen, Begeer & Vos). Hier experimenteerde zij met zilver, een materiaal waar ze nog niet eerder mee had gewerkt.
Ze creëerde minimalistische ontwerpen in de functionele vormentaal van de machine. Deze vormden een spannend contrast met het klassieke zilver dat in die tijd werd gemaakt. Christa Ehrlich was veelzijdig: in andere ontwerpen verwerkte ze juist weelderige decoratieve vormen en motieven.
Naast zilveren objecten – van kroketschep tot koffiepot – zijn er modetekeningen, behang en keramiek van haar hand te bewonderen in deze tentoonstelling. Ook is er aandacht voor de twee werelden waarin ze werkte: het Weense creatieve klimaat en de Zilverfabriek Voorschoten.

Bijzondere vondst

Aanleiding voor deze tentoonstelling is de recente vondst van een deel van Ehrlichs persoonlijke archief door gastcurator Annemieke Houben. Deze ontwerpen, foto’s en documenten onthullen nieuwe informatie over Ehrlichs netwerk en werkwijze. Bovendien vond Houben in de nalatenschap van Carel Begeer, directeur-generaal van het bedrijf achter de zilverfabriek, objecten van de Wiener Werkstätte.

Vrouw in mannenwereld

Ehrlichs levensverhaal geeft een prachtig zicht op de ontwikkelingen in ontwerp in de eerste helft van de vorige eeuw, vertelt Tanja Elstgeest, directeur van Museum De Lakenhal. “Daarmee is zij exemplarisch voor de pionierende en experimenterende geest die heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van wat wij nu de creatieve industrie noemen. Dit maakt Ehrlich, die er niet voor terugdeinsde in een overall op de ladders te klimmen, tot een inspirerend rolmodel – als ontwerper én als vrouw in een mannenwereld.”

www.lakenhal.nl

Foto boven: Theepot, Christa Ehrlich, 1931. Deel van driedelig theeservies, 1928-1941
Collectie Zilvermuseum Schoonhoven (foto Gerris Schreurs)

Foto links: Mokkaservies, Christa Ehrlich, 1938
Collectie Zilvermuseum Schoonhoven (foto Gerrit Schreurs)

Foto rechts: Christa Ehrlich tijdens de opbouw van de Wereldtentoonstelling Parijs, 1925