De juwelenwereld is er een van glitter & glamour, maar er is méér. Coach en consultant Esther Ligthart gelooft dat de ware schoonheid van de branche schuilt in menselijke interactie. Het is haar passie om mensen te helpen succesvol te zijn en hun doelen te bereiken. Juweliers, edelsmeden, ontwerpers en merken, Esther staat klaar om ze te begeleiden en samen te werken aan hún succesverhaal.

Esther is al lang gefascineerd door het juwelenvak en het samenspel tussen vakmanschap, creativiteit en ondernemerschap. “Mijn carrière begon heel geleidelijk”, vertelt ze. “Ik raakte betrokken bij verschillende facetten van de branche. Van het ontwerpen en vervaardigen van juwelen tot het opzetten van distributiekanalen en het adviseren van bedrijven bij strategische besluitvorming.” Esther startte haar bedrijf Bizzita en helpt sindsdien mensen hun doelen te bereiken. Of het nu gaat om gevestigde juweliers of edelsmeden die willen innoveren, ontwerpers die hun merk willen opbouwen of handelaren die nieuwe markten willen verkennen. Door haar dertig jaar ervaring begrijpt ze de unieke uitdagingen en kansen waar de branche mee te maken krijgt.

Echt luisteren
Esther is oprecht betrokken bij de persoonlijke en professionele groei van haar klanten. “Ik denk dat de wereld een stukje mooier wordt als we vaker de tijd nemen om echt naar elkaar te luisteren. Het effect hiervan tijdens een coachingsessie is verbijsterend; het vertrouwelijk delen van twijfels heeft zo’n bijzondere impact op mensen. Te vaak worden innerlijke worstelingen verhuld. Achter een schijnbaar perfect plaatje liggen vaak onzekerheden verscholen. Die belemmeren de individuele groei én het potentieel van de hele branche. Daarom creëer ik een veilige omgeving, waarin mijn coachees zonder terughoudendheid hun zorgen kunnen delen. Dat opent de deur naar een dieper begrip van zichzelf en de uitdagingen waarmee ze geconfronteerd worden. Het is mijn taak om met volle aandacht te luisteren, zonder oordeel of vooroordeel.”

Haar rol als coach gaat verder. Met dertig jaar internationale ervaring in de juwelenbranche kan ze zich snel inleven en meedenken in oplossingen en mogelijkheden. “Ik begrijp de complexe dynamiek van deze industrie, de uitdagingen waar iedereen voor staat, en de veranderende trends en markten die van invloed zijn op succes. Samen met mijn coachees onderzoek ik de wegen die bewandeld kunnen worden om nieuwe perspectieven te ontdekken.” Daarbij kan het gaan om het ontwikkelen van een innovatieve marketingstrategie, het opbouwen van sterke zakelijke relaties, het beheersen van financiële uitdagingen of het stimuleren van persoonlijke groei en leiderschap.

10.000 soorten sieraden
Esther adviseert bedrijven ook bij het sorteren van collecties en het creëren van verhalen rondom sieraden. Zo hielp ze een bedrijf met het onderverdelen van meer dan 10.000 soorten sieraden in verschillende collecties. Waar en hoe moesten ze beginnen? Wat voor beschrijvingen, welk verhaal eromheen? “Het ontbrak ze aan voldoende inzicht en overzicht. Het gevaar bestond dat ze de indeling bijvoorbeeld puur op kleur zouden baseren. We besloten dat ik de collectie zou sorteren en de verhaallijnen en namen voor elke collectie zou bepalen. Op deze manier kon ik hen ontzorgen.”

Een andere klant twijfelde of ze moest doorgaan als ontwerper en goudsmid. “Toen bleek een gerenommeerd warenhuis geïnteresseerd in haar werk. Door mijn ervaring met o.a. Harrods wist ik hoe dit soort warenhuizen omgaat met kleine ontwerpers. Voordat ze erop inging zijn we aan de slag gegaan met zelfbeeld en vertrouwen en zijn we samen door haar collectie gelopen. Op mijn advies heeft ze die met een derde verhoogd in prijs, iets wat ze lang niet durfde. Creatieve mensen vergeten vaak te rekenen voor inspiratie, bedenken, kunde en tijd. We gingen grondig te werk en ik kan je niet vertellen hoe geweldig het voelt om het bericht te krijgen: ‘Het is gelukt, Esther, ze kopen mijn collectie in!’”

Verschil
Is er een verschil tussen coaching en consultancy? “Zeker! Coaching richt zich op het versterken van iemands capaciteiten. Door middel van doelgerichte vragen en het stimuleren van zelfreflectie helpt een coach om blokkades in denken te overwinnen. Coachen is gericht op luisteren en sturende vragen stellen. Als consultant word ik vaak ingeschakeld als er specifieke uitdagingen zijn waarbij expertise en advies nodig zijn. Soms ben ik betrokken vanaf het prille begin van een project, maar vaker als een probleem al is ontstaan. Consultancy betekent concrete oplossingen verstrekken en advies geven zodat de klant zijn doel kan bereiken. Het komt vaak voor dat klanten zowel coaching als consultancy nodig hebben, en daarom werk ik vaak met een mix van beide, waarbij ik zowel concrete vragen beantwoord en uitdagingen aanpak als medewerkers train en coach. Sinds de pandemie hebben veel sessies online plaatsgevonden. Het is opmerkelijk hoe goed dit werkt en hoeveel tijd het bespaart.”

Mooie successen, meer klanten
Hoe komt Esther aan haar klanten? “Op verschillende manieren, maar meestal via mond-tot-mondreclame. Veel mensen hebben mij leren kennen doordat ik met Bizzita.com al lange tijd actief ben op LinkedIn, waar ik mijn passie voor juwelen en mijn kennis en ervaring deel. Daarnaast ben ik in de branche bekend als juwelenblogger, schrijf ik voor Edelmetaal en internationale vakbladen en treed ik op als spreker op vakbeurzen.”
Esther haalt veel voldoening uit haar werk. En dus gaat ze de komende tijd meer klanten aannemen, zodat ze nog meer mensen kan begeleiden. “Al mijn klanten boeken zulke mooie successen”, vertelt ze dankbaar en trots. “Ik krijg de meest leuke en lieve appjes en geniet van hun successen. Winkels worden geopend, nieuwe markten aangeboord, eigen lijnen gestart. Echt waanzinnig!”

www.bizzita.com, esther@bizzita.com, 06-4852 9232

Foto: Soooph Photography