Niet zoals gebruikelijk in februari, maar deze keer in april: sieraden- en horlogevakbeurs Inhorgenta in München. De beurs werd een succesvol platform voor de horloge-, sieraden- en edelsteenindustrie met een sterke en internationale deelname. Hoogtepunt was de uitreiking van de Inhorgenta Awards.

“Na een verplichte pauze van twee jaar als gevolg van de pandemie en het uitstel tot april, heeft Inhorgenta zijn positie als Europa’s toonaangevende platform voor de horloge-, sieraden- en edelsteenindustrie bevestigd”, zegt Klaus Dittrich, voorzitter en CEO van Messe München. De beurs verwelkomde 732 exposanten uit 33 landen en 17.285 bezoekers uit 79 landen. Het aandeel internationale bezoekers is gegroeid naar 40 procent; onder exposanten is dit aandeel stabiel op 45 procent.

Internationale deelname

Na Duitsland waren de top tien bezoekerslanden Oostenrijk, Zwitserland, Nederland, Italië, Tsjechië, België, Groot-Brittannië en Ierland, Spanje, Denemarken en Hongarije. De top tien van exposantenlanden na Duitsland waren Italië, India, Polen, België, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk, Spanje, Turkije en Griekenland. Nieuwe exposanten waren sieradenmerken zoals Thomas Sabo, Fabergé, Frieden en Giovanni Raspini, en in de horlogesector de Belchen Group, LIU JO, Mondaine en SEIKO.

Trend: blijvende waarde en sterke merken

“Als toonaangevend internationaal platform biedt Inhorgenta nieuwe ideeën voor de toekomst en waardevolle inspiratie voor het bedrijfsleven – het markeert een nieuw begin voor de industrie”, zegt Stephan Lindner, president van de Duitse juweliersvereniging (BVJ). Tijdens het tweede coronajaar 2021 was de totale markt voor sieraden en horloges licht hersteld, maar nog ver verwijderd van het niveau van voor de crisis. “We zien ook dat klanten in tijden van crisis een duidelijke keuze maken ten gunste van waarde en kwaliteit, in plaats van snelle consumptie. In onze branche is dit terug te zien in de trend naar goud, diamanten en sterke merken.”

Exposanten zien grote meerwaarde in de beurs

Diverse exposanten lieten na de beurs weten zeer tevreden te zijn. Er zijn heel wat nationale en internationale contacten gelegd, collecties gepresenteerd en verkopen gegenereerd. Inhorgenta is voor velen the place to be en er wordt dan ook al uitgekeken naar 2023. “Het was van groot belang om weer een showcase voor onze producten te hebben. Er is behoefte aan informatie in de markt”, aldus diverse exposanten.

Inhorgenta Awards

Het hoogtepunt van de beurs was de uitreiking van de awards in diverse categorieën. Acht finalisten ontvingen de prestigieuze trofee. De Inhorgenta Award is één van de belangrijkste prijzen in de horloge-, sieraden- en edelsteenindustrie. “De Inhorgenta Award-ceremonie was een feest voor de zintuigen. Deze trofee eert uitzonderlijke horloges en sieraden, evenals een baanbrekend retailconcept. Het doet ons enorm veel plezier om dit vakmanschap een oogverblindend podium te bieden”, aldus Klaus Dittrich.

De winnaars van de Inhorgenta Award 2022:
• Fine Jewelry: Autore Pearls met de Autore Snake Set
• Fashion Jewelry: Coeur de Lion met Coeur de Lion // Geocube® meets pearl
• Ontwerper van het jaar: Breuning with Andrea
• Design Nieuwkomer van het jaar: Jonathan Holz
• Horloge Design: Frederique Constant met Slimline Monolithic Manufacture
• Next Generation Retail: Juwelier Böckelmann met Inspiration & Inspiration & Fascinatie – een toonaangevend concept
• Retailers Choice Award – Beste horloge: Junghans horlogefabriek met max bill Mega Solar
• Retailers Choice Award – Beste sieraad: Manu Schmuckwerkstatt met Shining Future

www.inhorgenta.com