Drie bewegingen stromen samen

Na de samensmelting van NJU, VGZ en FGZ begin 2019 tot één vereniging en de verhuizing naar een nieuw kantoor, presenteert de branchevereniging nu met trots een compleet nieuwe huisstijl.

Een nieuwe vereniging, op een nieuwe locatie, met nieuwe plannen heeft een nieuwe look & feel nodig. Daarom is er een nieuwe huisstijl ontwikkeld.

Achterliggende gedachten bij het ontwerp
Drie bewegingen stromen samen en symboliseren de brancheverenigingen NJU, VGZ en FGZ die zijn samengesmolten in één organisatie.
De ronde vorm is herkenbaar en vertrouwd. Is het een wapenschild, een briljantslijpsel of een ronde loep die details zichtbaar maakt? Misschien wel dat alles en nog veel meer.
De cirkelvorm is open, zonder afgesloten buitenrand. Creatieve verbeeldingskracht zonder grenzen, zodat die de input en output kan vormen van elk sieraadontwerp.
Het lijnenspel heeft iets van een vingerafdruk, geeft huidgevoel weer. Een reflectie van het gevoel dat een sieraad je geeft. Zeer persoonlijk en graag op de huid gedragen.

Teken van kwaliteit voor de consument
Er zijn meerdere logo-ontwerpen voorgesteld aan de klankbordgroep van FGZ-leden (en een aantal niet-leden). Uiteindelijk ‘won’ het ontwerp dat het minst letterlijk de verschillende verenigingen weergaf. Geen interpretatie van uurwerken, sieraden en edelstenen, maar een vrije symboliek. De kernwaarden van de Federatie  – Ambachtelijk, Betrouwbaar en Creatief – zijn in het beeldmerk te vinden voor wie het wil zien. De FGZ hoopt dat elke aangesloten juwelier, goud- en zilversmid, uurwerkmaker en taxateur de nieuwe huisstijl met trots zal inzetten richting de consument als teken van kwaliteit, service en liefde voor het vak.

De art director aan het woord
Ben Bergsma, art director en communicatiespecialist, aangesloten bij bureau Kynda. Hij heeft onder andere ruim twintig jaar ervaring in de sieradenbranche. Vooral als het gaat om huisstijlontwikkeling en het begeleiden van opdrachtgevers in dit belangrijke proces. Ben: “Ik vond het een prachtige uitdaging om met het Kynda-team een huisstijl te ontwikkelen voor de Federatie Goud en Zilver. De Federatie vertegenwoordigt ondernemers die allemaal oog hebben voor creatieve ontwerpen of die zelf creëren. Met een klankbordgroep van FGZ-leden hebben we eerst een sessie gedaan over de kernwaarden die het dna vormen van de organisatie. Daarna zijn we bij Kynda aan de slag gegaan en hebben een aantal huisstijlrichtingen ontwikkeld. Ik ben blij dat het meest creatieve, ‘vrije’ ontwerp is gekozen als logo. Nu ook te zien op de nieuwe consumentenwebsite die we bij Kynda hebben gemaakt en waarover meer in deze Edelmetaal. En uiteraard als uithangbordje bij alle FGZ-ondernemers.”

Stickers

Alle leden hebben per post inmiddels een tweetal stickers in de nieuwe huisstijl voor in de winkel, etalage of atelier. Zo zien klanten direct dat een bedrijf is aangesloten. En dat is een kwaliteitswaarborg, het geeft aan dat het FGZ-lid vakkundig en betrouwbaar is.