2022, een nieuw jaar vol uitdagingen en verwachtingen. Dit is het moment dat de media aangrijpen om ons te leren wat we willen dragen en doen in dit gloednieuwe jaar. Trends die ons niet alleen vermaken, maar natuurlijk ook invloed hebben op wat we inkopen en verkopen in onze branche. Over deze specifieke trends gaat dit artikel echter niet. We kijken juist naar de grotere ontwikkelingen die als een enorme golf over ons heen gaan vallen.

Grotere ontwikkelingen die direct of indirect een impact kunnen hebben op onze branche. Ze gaan over hoe we communiceren, verbinden met klanten, of over veranderend consumentengedrag en de grote digitale belofte die Metaverse heet. U bepaalt natuurlijk zelf welke ontwikkelingen voor u direct een kans bieden en welke u als een uitdaging beschouwt. Maar dat er veel kansen liggen is een feit!

1. Local of hyperlocal
Lokaal ondernemen, lokaal willen kopen en de lokale gemeenschap steunen zijn sterk opkomende trends over de hele wereld. China kijkt steeds vaker naar lokale (of nationale) merken en ondernemers, de Amerikanen doen dat niet anders. De beweegredenen kunnen uiteen liggen, maar het is zeker dat de pandemie het fenomeen ‘LOCAL’ heeft aangewakkerd. Zo gaf bijvoorbeeld 75% (Brightpearl Study, CoC USA) aan dat zij de intentie hebben om ook post-pandemie lokaal te blijven winkelen. En meer streekproducten te willen kopen.

We zijn wat meer naar de humane factor van ondernemen in het algemeen en de lokale economie specifiek gaan kijken. We zien waarde in het steunen van onze vrienden, buren, onze locals. Hiervan kunnen niet alleen juweliers profiteren, maar denk ook aan alle goudsmeden die vaak lokaal ontwerpen én maken. Liefde voor streekproducten staat gelijk aan liefde voor het artisanale, het vakmanschap van dichtbij, de ‘real deal’ maker of ontwerper van een juweel of horloge spreekt tot de verbeelding. Zet deze naast het lokale karakter van zo’n onderneming en de kansen zijn groot dat mond-tot-mond wordt doorgegeven hoe on-trend het is om juist hier een sieraad aan te schaffen.

Ook in de toekomst (Accenture; 86% van de ondervraagden geeft aan deels thuis te willen blijven werken in een post-pandemie economie) zullen mensen vaker vanuit huis werken en daardoor ook meer verbinding onderhouden met de lokale ondernemers.

Er ligt voor u een kans om een rol te spelen in uw eigen gemeenschap. U kunt bijvoorbeeld denken aan het samenwerken met hyper-local micro-influencers. Of uw medewerkers aanmoedigen lid te worden van lokale verenigingen. U kunt veel ondernemen om zichtbaar en relevant te worden, juist binnen uw eigen lokale gemeenschap, en in te spelen op onze diepe humane behoefte om ons goed te voelen over de keuzes die we maken.

2. Social Commerce
En opeens was alles dicht! Mede door de pandemie zijn we massaal meer online gaan aanschaffen. Soms omdat het gemakkelijk was, vaker omdat iets niet anders te verkrijgen bleek. Voor onze branche zijn vooral Facebook, Pinterest en Instagram bij uitstek geschikt om ons te profileren. We laten zien wie we zijn en wat we doen, we laten zien wat we maken. Steeds vaker verkopen vooral kleinere ondernemers direct aan de consument via social media.

Pinterest biedt deze mogelijkheid net als Facebook, maar vooral Instagram geniet de voorkeur om direct producten te kunnen verkopen. Hoe u dat doet? Natuurlijk kunt u mooie posts maken van uw producten, maar u kunt ook direct laten zien, via een Insta Live sessie, hoe iets gemaakt of gedragen wordt. Of u kunt werken met (micro) influencers die uw producten aanbevelen, ‘shopable’ maken of bijvoorbeeld een speciale korting aanbieden op uw producten.

Etsy is een site voor kleine bedrijven die gespecialiseerd zijn in handgemaakte producten. Etsy meldde een enorme toename van bezoekers en verkoop sinds het begin van de pandemie.

Mensen zijn gek op de ontdekkingstocht, want zo ervaren zij het scrollen naar producten die echt bij hen passen. Het verkopen via social media en influencers wordt ook wel social commerce genoemd. Het is een vorm van B2C verkoop die een uitgelezen kans biedt voor juwelendesigners, goudsmeden, horlogemakers, kleine merken. Maar ook voor de juwelier kan er heel veel met een goed opgebouwd en onderhouden kanaal op bijvoorbeeld Instagram (of live verkopen via video). Denk vooral aan content die goed afgestemd is op uw klanten!

3. Hallo, wie bent u eigenlijk?
U heeft het vast al vaker gehoord; mensen kopen steeds vaker van merken of winkels waarvan ze weten wat de waarden zijn. Vaak herkennen zij zich in die waarden en dat verbindt. Belangrijke waarden zijn duurzaamheid en goed doen. Waar staat u eigenlijk voor? Wat weet u over de herkomst van uw product? Of over waar de stenen nu echt vandaan komen? Wat kunt u vertellen over diamant dat verder gaat dan dat het voor altijd is?

Nog veel te vaak is de juwelenbranche ondoorzichtig, maar misschien koopt u uw diamanten van een bedrijf met een mijn waar juist veel lokaal wordt ondernomen om de gemeenschap iets terug te geven? Of misschien vindt u de andere grote waarden van dit moment heel belangrijk en kunt u deze goed vertalen in de wijze waarop u uw bedrijf voert. Inclusiviteit, diversiteit, ergens voor staan. Het maakt een verschil en het doet ertoe. Vooral de jongere generaties willen weten waar u voor staat, zodat zij kunnen inschatten wie u bent en waarom zij juist bij u willen kopen.

De verleiding tot greenwashing is groot. In brede zin. Niet alleen willen we vaker duurzamer lijken dan we werkelijk zijn, maar ook zijn onze andere claims nauwelijks authentiek te noemen. Denkt u dan bijvoorbeeld aan een zin als; wij staan voor uitstekende service. Is dat ook zo? Is dat altijd zo? Ook bij onmin met de klant? En hoe merkt de klant dit dan? Waarom is uw service uitstekend? Niet alleen de jongere generatie voelt steeds beter aan wat ‘fluffers teksten’ zijn en wat echt is. En ECHT zijn, authentiek zijn, is inmiddels onontbeerlijk in onze communicatie. Merkentrouw neemt af onder GenZ (63% voelt veel minder loyaliteit naar merken na de pandemie, Sitecore survey) en er is weinig toleratie voor povere communicatie (langzame sites, te veel tekst, te veel moeite om direct in contact te komen/kopen) en juist daarom wordt het belangrijker om te laten zien wie u bent. Misschien heeft u niet de snelste website, maar wel het meest aansprekende en relevanste verhaal in de ogen van uw klanten.

Wie u bent, uw waarden, uw verhaal en hoe u dit brengt om tot verbinding te komen met uw klanten is cruciaal in 2022.

4. The Metaverse
Mark Zuckerberg veranderde de naam van het moederbedrijf van Facebook naar Meta. En legde uit waarom tijdens een bijna 1,5 uur durende presentatie online. Waarom die naam? Omdat de toekomst de Metaverse is, volgens het bedrijf. En daarin staan ze niet alleen.
Wat is nu eigenlijk de Metaverse? De simpelste omschrijving: een aaneenschakeling van digitale platformen die naadloos met elkaar verbonden zijn. Een onlinewereld waarin Augmented Reality en Virtual Reality toepassingen zijn die u overal zult tegenkomen. Een andere omschrijving voor het Metaverse is indrukwekkend en korter: Internet 3.0.

Morgan Stanley (Forbes) voorspelt een marktwaarde van 50 miljard dollar voor luxe-goederen in de Metaverse in 2030. En misschien denkt u dat het niet mogelijk is dat mensen virtuele sieraden en horloges willen kopen, maar dat zou een vergissing kunnen zijn. Gamers betalen al veel langer voor ‘skins’ en ‘liveries’ (designs) om hun online avatar of bijvoorbeeld auto helemaal aan te passen naar hun smaak. Via NFT’s zullen we steeds vaker producten kopen die bij onze online persona’s passen. Avatars zullen zeer waarschijnlijk zijn wat uw profielfoto nu is. En omdat u in een Metaverse een naadloze verweving van apps en omgevingen mag gaan verwachten, wilt u zich hier ook naar kleden. Nike en Balenciaga zijn enkele bekende merken, die hier nu al op inspringen.

In de Metaverse kunt u sporten, chillen, bijpraten met vrienden, dansen en gamen, maar ook vergaderen, mensen toespreken, presentaties geven of trainingen (denk aan Meta’s Horizon). Ziet u al een mogelijkheid om uw zakenpartners op deze wijze te ontmoeten? Of denkt u misschien al aan een digitale collectie te ontwerpen? Of u het nu opwindend vindt of juist angstaanjagend, de Metaverse komt eraan. En het zou jammer zijn als u de kansen die het kan bieden wegwuift. Dat deden velen in onze prachtige branche ook bij de opkomst van social media, en liepen hiermee de boot mis.

Door: Esther Ligthart
Dit artikel is gepubliceerd in vakblad Edelmetaal/februari 2022