‘Week van de Stenen Winkel’ keert terug voor zijn derde editie, waarin lokale winkels de charme en kracht van de traditionele fysieke winkel vieren. Van 13 tot en met 19 mei zal ‘Week van de Stenen Winkel’ plaatsvinden in steden en dorpen door heel Nederland en België.
Dit jaarlijks evenement, opgestart in 2022 door Marian Bekkers van retail-adviesbureau Kooplust, heeft als doel de waarde van stenen winkels te benadrukken en consumenten aan te moedigen om lokaal te winkelen.
Lokaal winkelen
“Het evenement groeit elk jaar”, aldus Bekkers. “Van ruim 3.000 deelnemende winkels in 2022 naar 4.700 vorig jaar. We hopen dit aantal in 2024 ruimschoots te overtreffen. Wat begon als een initiatief met hier en daar aangesloten winkels, zagen we afgelopen jaar ontwikkelen tot een evenement dat werd omarmd door complete winkelcentra. Fantastisch, want zo landt de boodschap bij de consument dat lokaal winkelen van groot belang is des te beter.”
Activiteiten
Tijdens ‘Week van de Stenen Winkel’ organiseren lokale winkels een scala aan activiteiten, variërend van kleine attenties voor klanten, prijzen die worden verloot en het creëren van een feestelijke sfeer in de winkel. “Winkels en winkelcentra bepalen zelf welke activiteiten zij uitvoeren. Maar daar helpen we ze wel bij. Voorafgaand aan ‘Week van de Stenen Winkel’ ontvangen de deelnemende winkels en winkelcentra toegang tot diverse Masterclasses van retail-experts. In die Masterclasses krijgen ze volop tips voor hoe van ‘Week van de Stenen Winkel’ een succes te maken – ook als de winkel maar een klein budget beschikbaar heeft”, deelt Bekkers. Zelfs aan een gratis promo-pakket waarmee winkels ‘Week van de Stenen Winkel’ onder de aandacht kunnen brengen bij de lokale consument is gedacht: dit wordt digitaal beschikbaar gesteld aan alle deelnemende winkels.
Gratis inschrijven
Winkels of winkelcentra die deel willen nemen aan ‘Week van de Stenen Winkel’ kunnen dit geheel gratis doen door zich in te schrijven via www.weekvandestenenwinkel.com tot en met 31 maart.