Verkoopt u via een webshop aan particulieren in andere EU-landen? Dan krijgt u te maken met nieuwe btw-regels. Dit zijn de 4 belangrijkste.

Btw-tarief van land van de klant
U moet het btw-tarief rekenen van het EU-land van uw klant. U doet ook btw-aangifte in dat EU-land. Dit geldt als u een totaalomzet in andere EU-landen heeft van meer dan € 10.000 per jaar.

Geen btw-vrijstelling meer bij invoer tot en met € 22
Over álle goederen van buiten de EU die rechtstreeks worden geleverd aan particulieren in een EU-land, moet btw worden betaald. Hierdoor is sprake van een gelijkere concurrentiepositie tussen ondernemers binnen en buiten de EU.

Eénloketsysteem voor Unieregeling en Invoerregeling
Om administratieve lasten te beperken, kunt u gebruikmaken van de Unieregeling en de Invoerregeling. Hiermee regelt u via het éénloketsysteem (One Stop Shop) van de Belastingdienst de btw-aangifte over uw verkopen aan particulieren in andere EU-landen. De Invoerregeling is van toepassing op goederen die worden ingevoerd met een maximale waarde van € 150.

Deelname aan beide regelingen is vrijwillig. Registreren kan sinds 1 april 2021 via Mijn Belastingdienst Zakelijk. Daarna doet u periodiek in één melding per regeling btw-aangifte voor alle andere EU-landen. Verricht u diensten voor particulieren in andere EU-landen? En doet u nu daar btw-aangifte? Ook dan kunt u vanaf 1 juli 2021 gebruikmaken van de Unieregeling.

Platforms krijgen rol bij btw-aangifte
Platforms die de internetverkopen aan particulieren faciliteren, hebben een rol bij het aangeven en afdragen van btw in het land van de klant. Zij zullen de btw voor u afhandelen als u via deze platforms goederen verkoopt die nog niet in de EU zijn ingevoerd én die een waarde hebben van maximaal € 150.

Wat moet u doen?
▪ Zorg dat u goed bent voorbereid
▪ Pas uw webshop, uw facturen én uw administratie aan
▪ Kies voor btw-aangifte in de EU-landen zelf, óf voor het éénloketsysteem van de Belastingdienst
▪ Registreer u vóór 1 juli 2021

www.belastingdienst.nl/e-commerce