De maatregelen vanwege covid-19 hebben veel impact op de maatschappij en het bedrijfsleven. Veel ondernemers voelen dagelijks de gevolgen. Voor consumenten lijkt na de hamsterfase en de klus en doe-fase het leven weer wat normaler te worden. Duidelijk is dat de consument in de afgelopen periode anders is gaan winkelen en betalen. Worldline zet het op een rij.

Er is volgens Worldline een verschuiving te zien van offline naar online winkelen, er wordt veel vaker contactloos betaald en consumenten besteden hun geld aan andere zaken. In dit artikel de ontwikkelingen op een rij en een aantal tips over hoe er kan worden ingespeeld op het nieuwe normaal.

Pinbetalingen op oude niveau
De eerste weken van de crisis lieten een enorme daling van het aantal fysieke pinbetalingen zien. Een logisch gevolg van de tijdelijke sluiting van veel zaken. Gelukkig zien we in de afgelopen weken weer een sterke stijging en inmiddels pint Nederland weer net zoveel als voor de coronacrisis. Het aantal transacties blijft iets achter, er wordt dus minder vaak gepind maar gemiddeld wel voor een hoger bedrag.

Consumenten die producten terugbrengen worden steeds vaker terugbetaald via retourpinnen. Dit is gemakkelijker en veiliger dan het teruggeven van contant geld. Het geld wordt direct via de betaalpas teruggestort op de bankrekening of creditcard van de klant en de retourtransactie is hierdoor vastgelegd. De retourtransacties zijn snel en makkelijk terug te vinden via het kassasysteem of de betaalautomaatrapportages.

Contactloos betalen populair
Om fysiek contact te vermijden is besloten om de limieten voor contactloos betalen te verhogen. Midden maart werden de limieten op de eerste betaalautomaten verhoogd en de effecten hiervan waren direct te zien. In de grafiek is te zien dat het aandeel contactloze betalingen boven de 80% ligt van alle pinbetalingen. Daarbij gebruikt één op de acht consumenten een smartphone om te betalen.

Contactloos betalen is dus populair en dit zal zo blijven. Steeds meer consumenten ervaren de voordelen van contactloos betalen. U kunt uw klanten op de mogelijkheden van contactloos betalen wijzen in uw zaak. U kunt hiervoor promotiemateriaal downloaden via de Betaalvereniging.

Online blijft groeien
Er wordt sinds de crisis meer dan ooit online gewinkeld en dat is onder andere terug te zien aan de groei van iDEAL-betalingen. MasterCard ondersteunt dit; in een persbericht van MasterCard staat dat twee op de vijf Nederlanders zegt meer dan ooit online te winkelen. In juni was de online omzet via iDEAL en creditkaartbetalingen 13 procent hoger dan in dezelfde periode van vorig jaar. Het gemiddelde transactiebedrag ligt wel iets lager ten opzichte van 2019.

Online en offline komen samen
De kracht van omnichannel is door de crisis duidelijk geworden. Met omnichannel wordt een soepele koopervaring bedoeld voor de consument via verschillende kanalen (fysiek en online). Tijdens de crisis zijn consumenten zich meer en meer online gaan oriënteren en u kunt hierop inspelen als ondernemer. Zorg ervoor dat u online goed vindbaar bent, u bereikt hierdoor meer klanten. Een webwinkel kan u daarbij helpen. Ook kunt u uw klanten de mogelijkheid bieden online of telefonisch te bestellen en u kunt uw klant laten betalen door een betaallink via email of sms te sturen.

Meer informatie
Benieuwd hoe u met de juiste betaaloplossingen in kan spelen op deze ontwikkelingen? Dat is waar Worldline u graag bij helpt. Neem gerust contact met Worldline op via telefoonnummer 088 765 70 10 of stuur een e-mail naar sales-netherlands@worldline.com.