Het is alweer twintig jaar geleden dat Facebook werd opgericht. En inmiddels zijn we allemaal gewend aan het kijken naar grappige filmpjes of het delen van onze laatste nieuwtjes op Instagram, Facebook, of TikTok. In dit artikel vertellen we u hoe u social media succesvol kunt inzetten voor uw bedrijf. Van posts tot profits!

Door te communiceren op social media, kunt u uw bedrijf, winkel of merk op een emotioneel niveau verbinden met klanten. Dit vergroot uw zichtbaarheid en helpt u een loyale aanhang op te bouwen, naast uw bestaande activiteiten in winkel of atelier. Verkoopt u een merk of een dienst aan de juwelenbranche? Dan kunt u al bouwen aan zichtbaarheid, vertrouwen en relaties voordat u uw eerste klant ontmoet. Het meest voor de hand liggende antwoord op de vraag waarom u social media inzet voor uw bedrijf is dan ook natuurlijk: omdat uw klanten daar ook zijn!

Verbindend
“Bij het ontwikkelen van marketingideeën wordt het perspectief van het publiek vaak over het hoofd gezien, terwijl de grootste kracht van social media juist ligt in het inzicht geven in wat mensen denken,” aldus social media-expert Gary Vaynerchuk. “Iedere post is een kans om te verbinden, inspireren en leiden”, stelt Aneta Blaszczak, hoofdredacteur van het webazine BlissfromParis.com. “Als ik het opnieuw zou doen, dan zou ik minder terughoudend zijn in het tonen van mijn gezicht. Mensen verbinden met mensen.” Wat social media zo boeiend maakt is die verbindende factor. Een juwelier of edelsmid kan een breder publiek bereiken door verhalen te delen op social media.

Post, post vaak en post consistent
We vroegen Tracey Ellison, de grootste influencer in de juwelenwereld, om advies voor branche-ondernemers die nog niet (genoeg) gebruikmaken van social media. Tracey vertelt: “Recente analyses tonen aan dat meer dan 4 miljard mensen social media gebruiken. Met zo’n groot publiek is het moeilijk voor te stellen dat een bedrijf deze kans niet benut om producten te promoten. Mijn advies aan social media-gebruikers is simpel: post, post vaak en post consistent! Het gaat niet om perfecte inhoud, maar om zichtbaar te zijn en bewustwording te creëren over je bedrijf. Dus ga aan de slag, deel nieuwe items en collecties en ga de interactie aan met je volgers. Als ze reageren op een post, bedank ze dan. Virtueel een band opbouwen is makkelijker dan je denkt en vergt slechts tijd en toewijding.”

Beginnen met social media
Bepaal allereerst uw belangrijkste platform
Instagram is favoriet vanwege de snelheid van foto- en berichtplaatsing, de reels, carrouselberichten en 24-uurs stories. TikTok wordt aanbevolen voor wie een jonger publiek wil bereiken. Videocontent op YouTube, TikTok en Instagram groeit snel in populariteit. Een onderschat social mediaplatform is Pinterest. De auteur van dit artikel richt zich met 41.000 volgers op LinkedIn op de B2B-community. Het is belangrijk uw doelgroep te bepalen om de beste keuze te maken.
Tip: beheer liever twee social media kanalen goed, dan vier een beetje.

Wat is uw doel?
Het is essentieel om van tevoren uw doel vast te stellen. Maak een contentkalender (er zijn talloze sjablonen gratis te downloaden) waarop u vastlegt welk type content u deelt. Als uw doel is om meer online te verkopen en meer klanten naar uw winkel te lokken, is het belangrijk te begrijpen dat alleen maar ‘oude marketing maar dan online’ toepassen niet gaat werken. Oude marketing schreeuwt de klant toe: ‘zie mij, koop mij’. Dat werkt niet meer.
Tip: lees het boek Dit is nu marketing van Seth Godin.

Wat te plaatsen: inhoud die werkt
Houd rekening met uw publiek. Verdiep u in storytelling; maak het interessant met technieken zoals tegenstrijdigheid, het overkomen van hindernissen en verrassende uitkomsten. Voorbeelden van content zijn foto’s, enquêtes, (live)video’s, advertenties, interviews, samenwerkingen met influencers of merken en uitlegvideo’s. Posts blijven zichtbaar op uw profielpagina, maar stories zijn slechts 24 uur te zien. Stories zijn met name geschikt voor snelle updates en informele of interactieve content.
Deel berichten van anderen en vertel waarom. Denk ook aan emoties; mensen verbinden zich wanneer ze iets voelen. Lijstjes werken altijd goed en hoeven niet perfect te zijn. Vermaak of informeer mensen en combineer die twee. Plan 2-4 uur per week voor contentcreatie.
Tip: gebruik korte, bondige teksten, emoticons, verrassingen en grappige twists om ‘oh’- en ‘ah’-momenten te creëren.

Wat deelt u met uw klanten?
Wat u wilt is verbindingen aangaan. Wat deelt u met uw klanten? Verkoopt u een sportief merk en bent u zelf sportief, dan wil uw publiek graag zien en horen hoe dit sportieve merk hun leven kan verrijken. Deel bijvoorbeeld een filmpje van een hardlooprondje waarin u uitlegt wat het product precies doet.
Tip: deel drie soorten posts die informeren, verbinden of entertainen en maak de vierde post een verkooppost, waarin u bijvoorbeeld een product toont dat uw publiek direct kan aanschaffen.

Hoe maakt u professionele content?
U heeft nagedacht over welk platform voor u het beste kan werken en wie uw doelgroep is. Nu is het goed om ook na te denken over wat uw klanten belangrijk (kunnen) vinden. Prijs? Snelheid? Flexibiliteit? Status?
Tip: blijf niet alleen alert op wie uw doelgroepen zijn en wat zij belangrijk vinden, maar ook op wat uw uitstraling, boodschap of USP’s zijn.

Nog enkele tips
Uw profiel inrichten
Kies voor uw profiel een herkenbare naam die aansluit bij uw bedrijf en een foto die daar bijpast. Schrijf ook een korte maar krachtige bio die aansluit bij uw bedrijf. Om uw profiel te optimaliseren schakelt u over naar een bedrijfsaccount.
Gebruik voor het maken van foto’s een goede camera of smartphone. Zorg voor een passende achtergrond en denk bij het fotograferen aan een goede belichting, bij voorkeur natuurlijk licht.

Wie gaat het doen?
Als u zelf geen affiniteit met social media heeft, zoek dan binnen uw bedrijf iemand die dat wel heeft en geef die persoon voldoende tijd, erkenning en ruimte om dit te doen. Of volg het advies van experts en huur iemand in om het voor u te regelen. Zorg ervoor dat deze persoon een goed inzicht heeft in uw doelen, waarden en de uitstraling die u wilt overbrengen. Helaas zien ondernemers met weinig affiniteit voor social media het vaak als een bijzaak, waardoor ze veel kansen onbenut laten.

Wanneer en hoe vaak posten?
Consistentie is essentieel: post bijvoorbeeld 3-5 keer per week. Tracey Ellison, influencer met 1,5 miljoen volgers, post veel content dagelijks. Vind een frequentie die voor u werkt en houd u daaraan. Analyseer wanneer uw volgers actief zijn en post op die tijden. Maak een contentkalender, varieer de inhoud en gebruik planningtools zoals Hootsuite of Buffer. Gebruik Canva, CapCut, Videoleap etc. om video’s te maken met muziek, grafische ontwerpen, achtergronden te verwijderen en filters toe te passen. Vooral Canva biedt veel mogelijkheden.

Meten is weten
We raden u aan om ROI (Return On Investment) en statistieken bij te houden. Elk platform biedt mogelijkheden om inzicht te krijgen in de prestaties van uw content. Door dit bij te houden, kunt u uw strategie tijdig aanpassen. Bepaal van tevoren uw KPI’s, zoals aantal volgers, likes, reacties of websitekliks.

Videocontent
Voor de nabije toekomst: videocontent is dé manier om een groter publiek te bereiken. Kijk naar wat anderen doen en bedenk hoe u dit kunt toepassen in uw bedrijf. Blijf de ontwikkelingen volgen en gebruik social media in uw voordeel om uw juwelierszaak naar nieuwe hoogten te brengen.

Toekomst
Consumentengedrag is steeds moeilijker te voorspellen. Grote social mediaplatforms van vandaag kunnen over een paar jaar verouderd zijn. De grootste ontwikkeling, groter dan social media en volgens sommigen groter dan de komst van het internet zelf, is AI (Artificial Intelligence). De opkomst van virtuele influencers (door AI gecreëerde persona’s) is een belangrijke trend voor grote bedrijven. Hiermee kunnen zij zelf het narratief beheren, in plaats van een ‘gewone’ influencer die dit altijd net anders doet.

Social media FGZ helpen ondernemers verder
De FGZ gebruikt actief social media om zowel ondernemers in de branche als consumenten te bereiken en te informeren.

Ondernemers
Ondernemers worden bediend via het profiel Federatie Goud en Zilver op Instagram, LinkedIn en Facebook, met updates over branchenieuws, evenementen en ledenvoordelen. Deze social media helpen u verder, schroom dus niet om er gebruik van te maken!

Consumenten
Met profielen op Instagram en Facebook richt het account Tijd voor Goud en Zilver zich op uw klanten, waarbij waardevolle en boeiende informatie wordt gedeeld om de schoonheid en de waarde van juwelen en horloges te promoten. U kunt de autoriteit en het vertrouwen van de FGZ benutten door de content te delen, waardoor uw eigen bedrijf nog meer geloofwaardigheid en zichtbaarheid krijgt. Potentiële klanten worden via de socials ook geleid naar de consumentenwebsite van de FGZ waarop een handige ledenzoeker staat.

De FGZ streeft naar een grote betrokkenheid van de leden om het bereik te vergroten en nog meer mensen te enthousiasmeren voor sieraden en horloges. De branchevereniging onderzoekt verder continu nieuwe mogelijkheden, zoals korte video’s, om relevant te blijven in de snel veranderende wereld van social media.

Klik hier voor een overzicht van social media en waarom u die zou gebruiken!