BRANCHENIEUWS
Criminaliteit bestrijden: uw mening telt
De overheid en het bedrijfsleven (waaronder de FGZ via MKB-Nederland) werken samen in de aanpak van criminaliteit tegen het bedrijfsleven. Vindt u de aanpak van criminaliteit in relatie tot uw onderneming van belang? Vul dan de vragenlijst in en geef aan welke onderwerpen volgens u aangepakt moeten worden.
Wwft: aangescherpte handreiking en verwachte nieuwe limiet
Ondernemers in de sieraden- en horlogebranche die (grote) contante geldbedragen accepteren kunnen te maken krijgen met de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). De wetgeving is (nog) niet veranderd, maar er is een aangescherpte handreiking en er wordt een nieuwe limiet verwacht.
Bijou Moderne’s Jan Gideonse overleden
Van Bijou Moderne ontvingen wij het trieste bericht dat hun geliefde medewerker Jan Gideonse is overlegen.
Week van de stenen winkel
In de week van 9 tot en met 15 mei vindt de eerste landelijke ‘Week van de Stenen Winkel’ plaats. Een initiatief om de lokale stenen winkel in het zonnetje te zetten en aandacht te creëren voor de waarde van deze winkels bij de consument.
Nieuwe betaalkaarten Debit Mastercard en Visa Debit
Mastercard en Visa hebben aangekondigd dat er vanaf medio 2023 geen bankpassen van het merk Maestro en V PAY meer zullen worden uitgegeven (de welbekende pinpas die veel in Nederland gebruikt wordt om mee te betalen). Na medio 2023 biedt Mastercard alleen nog nieuwe debitkaarten aan van het merk Debit Mastercard en voor VISA zal dit Visa Debit zijn.
Nieuwe opleiding: Silversmith Design
Ben je al gediplomeerd goudsmid en wil je in een verkort traject ook zilversmid worden? Dan is dit iets voor jou: de nieuwe opleiding Silvermith Design.
De horlogewereld in 2022
Een goed horloge is geen vluchtig voorbijgaande trend, maar dat betekent niet dat de ontwikkelingen in deze branche langzaam gaan. Integendeel. In een wereld die inmiddels al twee jaar door Covid-19 wordt geregeerd, heeft de horlogebranche weliswaar klappen gehad, maar zijn ook plannen gemaakt en nieuwe horloges ontwikkeld. Hoe kijken de merken terug op het jaar dat achter ons ligt en wat staat ons te wachten in 2022?
De vier megatrends waarover u alles moet weten
2022, een nieuw jaar vol uitdagingen en verwachtingen. Dit is het moment dat de media aangrijpen om ons te leren wat we willen dragen en doen in dit gloednieuwe jaar. Trends die ons niet alleen vermaken, maar natuurlijk ook invloed hebben op wat we inkopen en verkopen in onze branche. Over deze specifieke trends gaat dit artikel echter niet. We kijken juist naar de grotere ontwikkelingen die als een enorme golf over ons heen gaan vallen.
