BRANCHENIEUWS
Internationale edelsteenontwerpwedstrijden
In Duitsland worden twee ontwerpwedstrijden gehouden die open staan voor deelnemers vanuit de hele wereld. Juwelenontwerpers en goudsmeden die mee willen doen, moeten hun kunstwerken vóór 2 september 2021 indienen.
Nieuwe Europese btw-regels voor ondernemers
Als u goederen verkoopt aan klanten die geen btw-aangifte doen (lees: particulieren) in andere EU-landen, bijvoorbeeld via een webshop, dan hebt u sinds 1 juli met andere btw-regels voor e-commerce te maken dan wanneer u alleen aan klanten in Nederland levert.
Baselworld komt terug
In 2022 komt Baselworld weer terug. De internationale beurs werd voor het laatst georganiseerd in 2019. De beurs zal heel anders zijn. Ze concentreren zich vooral op een B2B-platform in het midden en hoog segment.
Verandering werkwijze overvalalarm
De Federatie Goud en Zilver is in overleg met de politie en de beveiligingsbranche over de verandering van de werkwijze van het overvalalarm. De ingangsdatum van de nieuwe werkwijze is officieel 1 juli 2021 maar de wijze waarop de alarmafhandeling plaatsvindt blijft voorlopig ongewijzigd.
Vooraankondiging Arbeidsmarktonderzoek goud- en zilversmeden
In samenwerking met Vakschool Schoonhoven, het Meld- en Expertisecentrum specialistisch vakmanschap van SBB en de Federatie Goud en Zilver (FGZ), ondersteund door de stichting Klein en Uniek Specialistisch Vakmanschap (KUSV), voert deze zomer Rijnland Advies een arbeidsmarktonderzoek Goud- en Zilversmeden uit.
Nederlandse juwelenontwerpster Alice Sunderland in de prijzen op prestigieuze internationale JCK Jewelers’ Choice Awards.
Juwelenontwerpster Alice Sunderland wint als enige Europese finalist een prijs op de jaarlijkse JCK Jewelers' Choice Awards in Amerika. Alice ontving een ‘zilveren medaille’ in de categorie 'Personalized Jewelry'. JCK Jewelers' Choice Awards zijn een autoriteit binnen de juwelenbranche als het gaat om de beste en de meest innovatieve juwelen. Het is één van de grootste ontwerpwedstrijden voor juwelenontwerpers binnen de branche.
Volgt u Tijd voor Goud en Zilver al?
Sinds vorig jaar heeft de Federatie Goud en Zilver een Instagram- en Facebookaccount onder de naam Tijd voor Goud en Zilver. Met deze twee social media kanalen richt de FGZ zich op de consument om het sieraad en het horloge weer meer onder de aandacht te brengen en verwijst de consument door naar de website www.fgz.nl waar men door middel van een ledenzoeker een aangesloten ondernemer kan vinden.
Time Company exclusieve agent Junghans
Time Company meldt dat het per 1 juni 2021 is benoemd tot exclusieve agent voor de Nederlandse markt van het vooraanstaande Duitse horlogemerk Junghans.

